11 Listopad 2026

Uwaga, wyższy ZUS: za pomyłkę grozi kara

mBrokers.pl
Udostępnij:

Już za dwa dni osoby pracujące na własny rachunek muszą po raz pierwszy w tym roku zapłacić nowe, wyższe składki do ZUS. Kara za przelew w dotychczasowej, niższej kwocie może być dotkliwa. Składki rosną o ponad 600 zł w skali roku. 

Z pierwszą w tym roku wyższą wpłatą do ZUS należy zdążyć do 10 lutego – tego dnia mija bowiem termin zapłaty składek za styczeń. Skąd ta podwyżka? Otóż o ponad 6,3 proc. – z 1887,60 zł do 2015,40 zł – wzrosła tzw. podstawa wymiaru minimalnych, miesięcznych składek, które są zobowiązani płacić przedsiębiorcy (owa podstawa to 60 proc. prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia). W efekcie składki na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy za miesiące styczeń – grudzień  2011 r. rosną z 605,74 zł do 646,75 zł miesięcznie (przy założeniu, że przedsiębiorca płaci nieobowiązkową składkę chorobową, a wypadkowa obliczana jest według stawki 1,67 proc., stosowanej dla  samozatrudnionych i firm, które nie zatrudniają więcej niż 9 osób).
Rośnie także składka ZUS na ubezpieczenie zdrowotne. W tym wypadku podwyżka wynika ze wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kw. 2010 r., przez co podstawa wymiaru podwyższyła się z 2592,46 zł do 2704,31 złotych. Oznacza to, że na ubezpieczenia zdrowotne należy płacić w tym roku co miesiąc 243,39 zł zamiast dotychczasowych 233,32 złotych.
Łącznie przedsiębiorcy zapłacą co miesiąc 890,14 zł, czyli o 51,08 zł więcej niż dotychczas, co w skali roku oznacza podwyżkę o 612,96 złotych.
Więcej zapłacą także osoby o statusie rozpoczynających działalność, które przez 2 lata od momentu rozpoczęcia działalności mają prawo do tzw. preferencyjnego ZUS, czyli obniżonych składek. Minimalne składki ZUS dla nowych przedsiębiorców wzrastają łącznie z 350,43 zł do 366,63 zł miesięcznie (jeśli płacona jest także dobrowolna składka chorobowa). W skali roku zapłacą zatem więcej o 194,40 złotych.
A co, jeśli przedsiębiorca się pomyli i z rozpędu zrobi do ZUS-u przelew na dotychczasową, niższą kwotę? Lub spóźni się z wpłatą składek? Oprócz odsetek karnych (12,5 proc. w skali roku) grozi mu grzywna za wykroczenie do 5 tys. zł oraz dodatkowa opłata w wysokości do 100 proc. nieopłaconych składek. Tak surowej kary należy się jednak spodziewać tylko w sytuacji, gdy konsekwentnie będzie unikać – mimo ponagleń – wyjaśnienia sprawy i dopłacenia brakującej kwoty. Jeśli szybko zareaguje i skoryguje błąd, skończy się zapewne co najwyżej na wizycie w lokalnym ZUS.
Agata Szymborska-Sutton
 
Minimalne składki ZUS dla przedsiębiorców w 2011 r.:
- ubezpieczenie społeczne z dobrowolnym chorobowym: 597,37 zł (bez chorobowego: 547,99 zł);
- Fundusz Pracy: 49,38 zł;
- ubezpieczenia zdrowotne: 243,39 zł.
Łącznie: 890,14 zł
Minimalne składki ZUS w 2011 r. dla rozpoczynających działalność:
- ubezpieczenie społeczne z dobrowolnym chorobowym: 123,24 zł (bez chorobowego: 113,05 zł);
- ubezpieczenia zdrowotne: 243,39 zł
Łącznie: 366,63 zł
Zobacz także:
Warto przeczytać
Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania
Rynek Kapitałowy 21.10.2026

Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania

Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania Kto najczęściej kupuje teraz mieszkania na rynku pierwotnym? Dla jakich grup odbiorców projektowane są obecnie nowe osiedla mieszkaniowe? Jak ewoluują potrzeby lokalowe Polaków? Jakie preferencje...

Komentarze

Dyskusja i opinie czytelników (0)

Napisz komentarz

Brak komentarzy

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje ten artykuł!

Zostaw swój komentarz

Twój komentarz zostanie opublikowany na stronie po zatwierdzeniu przez moderatora.

Pola oznaczone * są wymagane