11 Listopad 2026

Ile wynoszą składki w tzw. małym ZUS-ie?

mBrokers.pl
Udostępnij:

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zobowiązane są do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Niektórzy przedsiębiorcy mają jednak możliwość korzystania z preferencyjnej wysokości składek.
 


Dla kogo ulga?

Młodzi przedsiębiorcy, w ciągu pierwszych dwóch lat od chwili zarejestrowania pierwszej działalności gospodarczej, mogą korzystać z preferencji w opłacaniu obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS.

Podstawa naliczania składek ZUS

Podstawą wyliczania składek tzw. małego ZUS stanowi wynagrodzenie minimalne w gospodarce narodowej. Z dniem 1 stycznia 2015 roku zmieniła się wysokość płacy minimalnej w Polsce - do końca 2014 roku wynosiła ona 1680 zł, a od 2015 roku wynosi 1750 zł brutto. Młodzi przedsiębiorcy kwoty składek na mały ZUS obliczają w zależności od kwoty 30 proc. podstawy minimalnego wynagrodzenia, a więc w 2015 roku będzie to kwota: 525 zł. Warto wspomnieć, że do końca ubiegłego roku podstawa ta wynosiła 504 zł.

Szczegółowy wykaz wysokości składek na mały ZUS

Przedsiębiorcy uprawnieni z mocy obowiązujących przepisów polskiego prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne według tzw. małego ZUS, w 2015 roku zapłacą co miesiąc składki w wysokości:

    składka emerytalna - 19,52 proc. podstawy wymiaru - 102,48 zł,
    składka rentowa - 8 proc. podstawy wymiaru - 42 zł,
    składka chorobowa - 2,45 proc. podstawy wymiaru - 12,86 zł,
    składka wypadkowa - 1,93 proc. podstawy wymiaru - 10,13 zł.

Składka wypadkowa opłacana jest przez płatników zgłaszających nie więcej niż 9 osób ubezpieczonych do ZUS. W sumie co miesiąc młodzi przedsiębiorcy będą odprowadzali do ZUS 167,47 zł, czyli o 6,69 zł więcej niż przed rokiem. Dodatkowo, będą oni ponosili koszty składek na ubezpieczenie zdrowotne, choć dotychczas nie wiadomo jeszcze, jak one wzrosną. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców korzystających z preferencyjnych stawek ZUS nie jest jeszcze znana, bowiem ustala się ją na podstawie 75 proc. przeciętnego wynagrodzenia, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2014 roku, które będzie znane dopiero w połowie stycznia 2015 roku.

Wielu przedsiębiorców musi również odprowadzać składkę na Fundusz Pracy w wysokości 12,86 zł miesięcznie. Składka ta nie wystąpi jeśli przedsiębiorca nie posiada innych tytułów ubezpieczenia społecznego. W przeciwnym wypadku, obowiązek zapłaty składek na Fundusz Pracy występuje, jeśli łączna podstawa wymiaru składek wyniesie co najmniej tyle co minimalne wynagrodzenie za pracę, tj. 1750 zł w 2015 roku.

Składka zdrowotna na ZUS w 2015 roku wyliczona zostanie na początku bieżącego, bowiem ustalana jest ona od podstawy wymiaru stanowiącego 75 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2014 roku. GUS ogłosi wysokość przeciętnej płacy w styczniu 2015 roku.  

Współpraca: http://www.i-malaksiegowosc.pl/

 

Warto przeczytać
Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania
Rynek Kapitałowy 21.10.2026

Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania

Dla kogo budowane są dziś nowe mieszkania Kto najczęściej kupuje teraz mieszkania na rynku pierwotnym? Dla jakich grup odbiorców projektowane są obecnie nowe osiedla mieszkaniowe? Jak ewoluują potrzeby lokalowe Polaków? Jakie preferencje...

Komentarze

Dyskusja i opinie czytelników (0)

Napisz komentarz

Brak komentarzy

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje ten artykuł!

Zostaw swój komentarz

Twój komentarz zostanie opublikowany na stronie po zatwierdzeniu przez moderatora.

Pola oznaczone * są wymagane