Adam Grzeszak z „Polityki” oraz Andrzej Tomczak z Programu 2 Telewizji Polskiej zostali laureatami piątej edycji konkursu „Libertas et Auxilium”. Specjalną nagrodę Jubileuszową Prezes Urzędu przyznała Konradowi Niklewiczowi z „Gazety Wyborczej”. „Świat Amerykanina jest tak wielki, jak jego gazeta…” mówił Albert Einstein. Tymi słowami Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśliła, podczas gali wręczenia nagród, rolę mediów w tworzeniu informacji,

Adam Grzeszak z „Polityki” oraz Andrzej Tomczak z Programu 2 Telewizji Polskiej zostali laureatami piątej edycji konkursu „Libertas et Auxilium”. Specjalną nagrodę Jubileuszową Prezes Urzędu przyznała Konradowi Niklewiczowi z „Gazety Wyborczej”

„Świat Amerykanina jest tak wielki, jak jego gazeta…” mówił Albert Einstein. Tymi słowami Prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśliła, podczas gali wręczenia nagród, rolę mediów w tworzeniu informacji, kształtowaniu opinii publicznej oraz edukacji. Uhonorowaniu wkładu dziennikarzy w upowszechnianie wiedzy na temat ochrony konkurencji i konsumentów służyła piąta edycja konkursu dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”.

Zorganizowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Centrum im. Adama Smitha, Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich oraz Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego konkurs miał na celu nagrodzenie najlepszych artykułów prasowych oraz audycji radiowych i telewizyjnych w dwóch kategoriach: ochrona konsumentów i ochrona konkurencji. Wyboru zwycięskich prac dokonało Kolegium pod przewodnictwem Prezes UOKiK. Był on niezwykle trudny – na konkurs napłynęły bowiem 143 prace w różnych stylach i gatunkach. Dokonując wyboru jury wzięło pod uwagę warsztat dziennikarski, znaczenie prac dla opinii publicznej, ich nowatorski charakter oraz poziom merytoryczny. Laureaci otrzymali nagrody pieniężne w łącznej wysokości 24 tys. złotych brutto oraz dyplomy z rysunkami Henryka Sawki i Szczepana Sadurskiego.

W kategorii ochrona konkurencji najwięcej głosów uzyskał artykuł Adama Grzeszaka „Pomówmy o zmowie”, opublikowany w maju 2009 roku w tygodniku „Polityka”. Autor w mistrzowski sposób opisał mechanizmy działania przedsiębiorców stosujących antykonkurencyjne praktyki. W ocenie jury dzięki tekstom tego typu zmienia się sposób postrzegania prawa nie tylko przez praktyków, ale i samych przedsiębiorców. W tej kategorii na wyróżnienie zasłużyły również nominowane do nagrody artykuły: Wojciecha Surmacza „Szarża na Sobieskiego” z tygodnika „Newsweek” oraz Adama Makosza „Jak uniknąć kar za zmowy cenowe” z „Dziennika Gazety Prawnej”.

W kategorii ochrona konsumentów za najlepszy uznano reportaż Andrzeja Tomczaka „Kuchenka Państwa Michałków”, wyemitowany w marcu 2009 roku w magazynie Ekspres Reporterów. W tej kategorii nominowane były także artykuły: Tomasza Molgi „Jak wygrywać konkursy” z tygodnika „Wprost” oraz Tomasza Grynkiewicza i Piotra Miączyńskiego „Nie myślcie, że to ściema” z „Gazety Wyborczej”.

W związku z przypadającym w tym roku dwudziestoleciem istnienia UOKiK Prezes Urzędu przyznała dodatkowe wyróżnienie – Nagrodę Jubileuszową – Konradowi Niklewiczowi z „Gazety Wyborczej”. To wyjątkowa nagroda służąca uhonorowaniu wkładu dziennikarskiego w upowszechnianie wiedzy na temat konkurencji i konsumentów. Konrad Niklewicz od ponad 10 lat zajmuje się tematyką gospodarczą i ekonomiczną, propagując wśród przedsiębiorców zasady zdrowej rywalizacji rynkowej. Jest autorem wielu zasługujących na wyróżnienie tekstów poświęconych ochronie konkurencji, które dowodzą, że jest to nie tylko jego praca, ale przede wszystkim pasja. Do historii przejdą z pewnością jego artykuły dotyczące zmów na rynku budowlanym i ubezpieczeniowym, które umożliwiły UOKiK ujawnienie i likwidację nielegalnych porozumień.

Właściwa realizacja polityki antymonopolowej i polityki konsumenckiej nie byłaby możliwa bez współpracy z mediami. Upublicznienie działań nieuczciwego przedsiębiorcy często przynosi większy i szybszy efekt niż kary finansowe. Nie do przecenienia jest również rola środków masowego przekazu w edukowaniu wszystkich uczestników rynku na temat ich praw i obowiązków. Stąd też współpraca z mediami stanowi ważny obszar działań UOKiK. Jej efektem jest około 76 tys. artykułów i programów, które na temat ochrony konkurencji i konsumentów ukazały się w ciągu ostatnich 6 lat.

Uroczystość wręczenia nagród odbyła się dzisiaj w Warszawie. Poprzedziła ją debata poświęcona tematyce 20 lat ochrony konkurencji w Polsce, w której udział wzięli m.in. Jarosław Sroczyński – założyciel i pierwszy dyrektor delegatury UOKiK w Krakowie, aktualnie partner w Kancelarii Markiewicz & Sroczyński, Jacek Socha – były Minister Skarbu i Przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, dziś wiceprezes PricewaterhouseCoopers w Polsce, Robert Stanilewicz z TVN CNBC Biznes oraz przedsiębiorcy: Jacek Kosuniak z Telekomunikacji Polskiej oraz Robert Podleś – prezes spółki COBI.

UOKiK

Zobacz także:

Rząd przyjął założenia do ustawy o odpadach

Pomoc dla firm z terenów powodziowych

Wręczenie uchwały o wyborze Prezydenta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj